Snabbaste sättet att ta bort tomma rader i en tabell
En lista som innehåller blanka rader kan skapa en del problem, bland annat när man skall sortera i listan eller när man skall använda en del funktioner. Det här är ett snabbt sätt att rensa bort alla blanka rader:
- Markera hela din tabell (inklusive alla tomma rader)
- Välj: Start -> Sök och markera –> Gå till special
- Markera Tomma celler och OK
- Använd kortkommando Ctrl + – (Ctrl och ett minustecken) för att ta bort markerade celler
- Låt Flytta celler uppåt vara markerat och tryck på OK
- Färdigt!
Om du lär dig navigera i menyerna med TAB-kortkommandon kan det gå ännu snabbare:
- Börja i första cellen i området (till vänster på första raden)
- Ctrl + Shift + högerpil (markerar rubrikraden)
- Ctrl + Shift + nedåtpilpil (tills du kommer till sista raden)
- Använd TAB-kortkommandon: Alt -> W -> KS -> S -> C -> Enter (dess trycks sekvensiellt, dvs inte alla samtidigt)
- Ctrl + – -> Enter
- Färdigt!
Detta knep förutsätter dock att du inte har tomma celler någon annanstans i din tabell!
Ett alternativ är annars att skapa en stödkolumn, t.ex. ”KONTROLL” där lägger du in en funktion som räknar antal tomma celler i varje rad, =ANTAL.TOMMA(B2:H2),
Därefter kan du sortera din lista i fallande ordning så att de rader med mest tomma celler kommer först och då kan man ta bort dem i ett svep.
Om du inte har en kolumn du kan sortera tillbaka ordningen med (t.ex. orgnummer) så kan du lägga till en sådan också innan du gör denna operation.