Skapa din alldeles egna Excel mall

Att skapa en egen mall kan vara extremt tidsbesparande och användbart om du är i en situation där du ofta skall mata in samma formulär eller mall.

Säg till exempel att du leder ett antal projekt och behöver skriva ner en uppföljning för varje projekt i ett separat kalkylblad. Eller om du är en kay account manager och skall rapportera och följa upp en massa detaljer för varje kund.

Vad vissa gör i en sådan situation är att göra en ny mall från grunden varje gång de skall skapa en ny rapport. Andra tar en redan ifylld rapport och raderar innehåller och sparar om den med ett nytt namn (och riskerar då att spara över viktig information).

Vad man kan göra istället är att skapa en egen mall som alltid finns tillgänglig i ”start-läge”. Det är enkelt, så hör gör du:

  1. Skapa din mall i en vanlig arbetsbok i Excel
  2. Välj Spara som och spara den i filformatet Excel-mallar.

Färdigt! Nu finns mallen bland ”Mina mallar”. Se även blogg inlägg om detta.

Här finns en film där jag visar hur du gör.

Excelfilen (mallen) jag använder finns på min fil-sida.

Bookmark and Share